Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu Eurostat asupra fiscalitatii si incasarii de TVA la nivel european

28-Oct-2014
3135
Potrivit unui nou studiu, in 2012, s-au pierdut 177 de miliarde de euro din veniturile din TVA din cauza nerespectarii legislatiei privind TVA sau a necolectarii TVA-ului, potrivit ultimelor date ale studiului privind deficitul de incasare a TVA-ului, publicate de Comisie. Aceasta suma reprezinta 16% din veniturile totale din TVA preconizate ale celor 26 de state membre1. Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului prezinta date detaliate referitoare la diferenta dintre valoarea TVA-ului datorat si suma efectiv colectata in 26 de state membre in 2012. El include, de asemenea, cifre actualizate pentru perioada 2009 ­- 2011, pentru a reflecta o imbunatatire a metodologiei utilizate. Sunt prezentate si principalele tendinte ale deficitului de incasare a TVA-ului, impreuna cu o analiza a impactului pe care climatul economic si deciziile de politica l-au avut asupra veniturilor din TVA.


Algirdas Šemeta, comisarul pentru fiscalitate, a declarat: "Deficitul de incasare a TVA-ului este in esenta un indicator al eficacitatii – sau al ineficacitatii
- masurilor de asigurare a respectarii legislatiei privind TVA si a masurilor de conformare la legislatia privind TVA, in intreaga UE. Datele prezentate azi arata ca mai sunt multe de facut. Statele membre nu isi pot permit sa piarda venituri de o asemenea amploare. Ele trebuie sa creasca presiunea si sa ia masuri decisive pentru a recupera aceste sume care se cuvin bugetelor publice. Comisia, in ceea ce o priveste, se concentreaza in continuare pe reformarea fundamentala a sistemului de TVA, pentru a-l face mai robust, mai eficient si mai greu de fraudat."

Deficitul de incasare a TVA-ului este diferenta dintre veniturile din TVA preconizate si veniturile din TVA efectiv colectate de catre autoritatile nationale. in timp ce neconformarea contribuie, cu siguranta, in mod semnificativ la acest deficit de venituri, deficitul de incasare a TVA-ului nu se datoreaza numai fraudelor. TVA-ul neincasat este determinat, printre altele, si de falimente si insolvente, de erori statistice, de plati intarziate si de evitarea platii TVA-ului fara a incalca legislatia.

in 2012, cele mai mici deficite de incasare a TVA-ului au fost inregistrate in Olanda (5% din veniturile preconizate), Finlanda (5%) si Luxemburg (6%). Cele mai mari deficite de incasare a TVA-ului au fost in Romania (44% din veniturile din TVA preconizate), Slovacia (39%) si Lituania (36%). Unsprezece state membre si-au diminuat deficitul de incasare a TVA-ului intre 2011 si 2012, in timp ce in alte 15 s-a constatat o crestere. Grecia a inregistrat cea mai semnificativa imbunatatire intre 2011 (9,1 miliarde de euro) si 2012 (6,6 miliarde de euro), desi continua sa fie unul dintre statele membre cu un mare deficit de incasare a TVA-ului (33%).



Context

Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului este finantat de Comisie ca parte a activitatii sale de reformare a sistemului de TVA din Europa si de combatere a fraudelor si a evaziunii fiscale. Solutionarea problemelor cauzate de deficitul de incasare a TVA-ului necesita o abordare multidimensionala.

In primul rand, o atitudine mai severa in raport cu evaziunea si o intensificare a aplicarii masurilor vizand respectarea legislatiei la nivel national, sunt esentiale. Reforma sistemului de TVA, lansata in decembrie 2011, a creat deja instrumente importante pentru asigurarea unei protectii mai bune impotriva fraudelor din domeniul TVA (a se vedea IP/11/1508). De exemplu, mecanismul de reactie rapida, adoptat in iunie 2013, permite statelor membre sa reactioneze mult mai rapid si mai eficient in cazurile de frauda in materie de TVA brusc aparute si de mare amploare (a se vedea IP/12/868).

In al doilea rand, cu cat este mai simplu sistemul, cu atat le este mai usor contribuabililor sa respecte normele. Prin urmare, Comisia s-a concentrat in mod intentionat asupra simplificarii sistemului de TVA pentru intreprinderile din intreaga Europa.
De exemplu, in 2013 au intrat in vigoare noi masuri pentru facilitarea facturarii electronice si dispozitii speciale pentru intreprinderile mici (a se vedea IP/12/1377), iar declaratia standard propusa privind TVA (a se vedea IP/13/988) va reduce in mod semnificativ sarcina administrativa pentru intreprinderile cu activitati transnationale. De la 1 ianuarie 2015, va incepe sa functioneze un ghiseu unic destinat serviciilor electronice si operatorilor de telecomunicatii. Acesta va promova o mai buna conformare, prin simplificarea procedurilor privind TVA pentru aceste intreprinderi, permitandu-le sa depuna o singura declaratie privind TVA pentru toate activitatile lor de pe intreg teritoriul UE (a se vedea IP/12/17).

In al treilea rand, este necesar ca statele membre sa isi modernizeze administratiile care se ocupa de TVA pentru a reduce deficitul de incasare a acestuia. De exemplu, masuri care au potentialul de a imbunatati procedurile sunt descrise in raportul privind colectarea TVA-­ului si procedurile de control din statele membre, in contextul resurselor proprii ale UE, publicat in februarie 2014 (a se vedea EXME 14/12.02).

in fine, statele membre trebuie sa isi reformeze sistemele nationale de impozitare intr-un mod care sa faciliteze conformarea, sa descurajeze evaziunea si evitarea, precum si sa imbunatateasca eficienta colectarii impozitelor. Comisia a oferit orientari clare in acest sens prin intermediul recomandarilor specifice fiecarei tari.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Studiu Eurostat asupra fiscalitatii si incasarii de TVA la nivel european":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Transport: Codul UIT trebuie sa fie tiparit pe aviz sau este suficient sa fie scris pe CMR?

    • Este obligatoriu codul UIT sa fie tiparit pe aviz sau este suficient sa fie scris de sofer sau altcineva pe CMR? E-Transport si codul UIT – raspunsul specialistului: Potrivit prevederilor de la art. 2 pct. 12 din OUG 41/2022, identificarea prin cod UIT - detinerea si prezentarea codului UIT pe timpul transportului de catre operatorul de transport rutier sau operatorul economic care transporta cu vehicule care ii apartin bunuri in nume propriu, in format fizic sau electronic, impreuna...» citeste mai departe aici

  • Pana pe 25 aprilie 2024 trebuie declarat si platit impozitul micro si cel pe profit

    • Conform modificarilor recente( intra aici Legea 296/2023, OUG 115/2023, OG 30/2024, dar si OG 31/2024), se aplica noi reguli pentru impozitul micro, dar si in cazul celui pe profit. Acestea trebuie declarate si achitate, pentru primul trimestru din 2024, pana pe data de 25 aprilie 2024. Termen limita depunere impozit micro si pe profit ANAF reaminteste contribuabililor care au ramas la plata impozitului micro sau pe profit si in 2024, ca au obligatia depunerii declaratiilor fiscale aferente, dar...» citeste mai departe aici

  • Ofertele de PASTE de la Rentrop&Straton sunt aici! Reduceri de pana la 80% si transport gratuit

    • Nu este usor sa faci fata tuturor schimbarilor fiscale pe care le-a aprobat Guvernul anul acesta, chiar daca esti contabil sau expert. Poti face greseli in declaratii sau alte omisiuni care iti pot aduce amenzi usturatoare! Asa ca iti venim in ajutor si iti oferim, de Paste, reduceri considerabile pentru multe dintre lucrarile noastre de succes. Oferte de Paste de la Rentrop&Straton! Impozitarea veniturilor din chirii Lucrarea explica excelent care este noua modalitate de impozitare a chiriilor...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016