Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

IMM-uri viabile puse in dificultate de controale fiscale abuzive

23-Oct-2014
2517
Membrii Patronatului IMM Bucuresti au semnalat ca in cazul controalelor efectuate de inspectorii din cadrul Directiei Antifrauda Fiscala la diverse intreprinderi mici si mijlocii, viabile, cu un bun istoric fiscal, au fost aplicate in mod gresit, in mai multe cazuri, dispozitiile art.11 alin. 1 din Codul Fiscal, fiind eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA-ului deductibil facturile emise de societati care au fost declarate inactive dupa ce a avut loc operatiunea impozabila, uneori chiar la un an sau doi ani dupa emiterea si inregistrarea facturilor fiscale, societatilor comerciale care au primit facturi de la astfel de societati si care au fost inregistrat in contabilitate fiindu-le calculate dobanzi de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate.

Potrivit dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal: "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare", societatile verificate avand inregistrate doar facturi emise de societati care erau active la data efectuarii tranzactiei, dar care ulterior datei tranzactiei au fost declarate inactive (unele chiar si dupa 2-3 ani).

Aceasta practica a inspectorilor din cadrul Directiei Generale Antifrauda si a inspectorilor din Administratiile fiscale, de aplicare gresita a dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal pentru agentii economici care au avut “ghinionul” sa faca afaceri cu societati declarate inactive de fisc, afecteaza grav aceste societati, carora nu li se permite exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor efectuate cu facturile emise de catre societatile declarate inactive ulterior datei la care a avut loc operatiunea impozabila, chiar daca facturile emise de acesti furnizori au fost platite de catre agentii economici in cauza, au fost inregistrate in contabilitate, au fost cuprinse in declaratiile fiscale depuse la organul fiscal, acestia actionand cu buna-credinta atunci cand au incheiat relatia comerciala cu societatea furnizoare care, la data la care a avut loc operatiunea impozabila, nu era declarata inactiva.

Din aceste motive, foarte multe intreprinderi mici si mijlocii care aveau o activitate profitabila au intrat in incapacitate de plata, avand conturile imediat blocate in urma acestor controale, fiind sanctionati pentru indisciplina financiara - fiscala a altor societati, nerecunoscandu-li-se deductibilitatea TVA de pe facturile emise de societati care au fost declarate la un moment dat firme inactive din oficiu de catre organele fiscale intrucat, in afara de a verifica permanent pe site-ul ANAF starea furnizorului ori de cate ori se primeste o factura de la acesta, ceea ce acesti agenti economici au facut, cu buna-credinta, nu exista o alta metoda eficienta de a proteja intreprinzatorii de riscul de a intra in relatii economice cu societati care ar putea fi declarate inactive la un moment ulterior datei la care au loc tranzactiile comerciale cu acestea.

De asemenea, conform dispozitiilor art. 78 alin.(10) din Codul de procedura fiscala, Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti de la data inscrierii in Registrul Contribuabililor inactivi/reactivati.

Patronatul IMM Bucuresti solicita aplicarea corecta a dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal si art. 78 alin.(10) din Codul de procedura fiscala, prin raportarea la situatia de fapt de la data efectuarii operatiunii respective, fara aplicarea sanctiunii nededucerii cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor pentru societatile care actionand cu buna-credinta au avut furnizori care la data la care a avut loc operatiunea impozabila, nu erau declarati inactivi si nu erau inscrisi ca atare in Registrul contribuabililor

Propunerile formulate de CNIPMMR
Pentru rezolvarea problemelor semnalate de membrii Patronatului IMM Bucuresti, CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de masuri pentru cresterea accesului la informatii, masuri administrative si legislative:

Masuri de crestere a accesului IMM-urilor la informatii:

Sistematizarea reglementarilor si obligatiilor fiscale pe categorii de contribuabili (in special pentru IMM-uri);

Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedura fiscala si a celorlate acte normative cu caracter fiscal in forma actualizata si consolidata, cu toate modificarile si completarile ulterioare, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;

Publicarea datei inregistrarii unei societati in Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situatia de fapt a acelei societati de la o anumita data (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_agenti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);

Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informatii din Registrul Comertului, pentru a se putea verifica eficient situatia furnizorilor/prestatorilor cu care sunt incheiate contracte sau sunt in derulare comenzi, cu imbunatatirea acesibilitatii si continutului platformei on-line https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;

Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale si nefiscale, al avizelor, autorizatiilor si licentelor necesare desfasurarii activitatilor comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa contina informatii actualizate si practice pentru IMM-uri.

Masuri administrative:

Realizarea de actiuni de informare a IMM-urilor si diseminare a informatiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal;

Realizarea de actiuni pentru exercitarea functiei preventive a controlului;

Colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru campaniile de informare si pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor legale din domeniul fiscal.

Masuri legislative:

Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Asigurarea unui cadru legal stabil si predictibil in domeniul fiscal si contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocratiei;

Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri;

Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", cu aplicarea interpretarii celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ;

Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative si fiscale, cu reducerea cu cel putin 10% a acestora;

Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania – 39 plati/an, media UE27 – 12,5 plati/an), de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an).

Sursa: CNIPMMR

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "IMM-uri viabile puse in dificultate de controale fiscale abuzive":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Pentru anul 2023 se mai poate ajusta norma de venit in cazul unui PFA?

    • Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc! Ajustare norma de venit PFA – raspunsul specialistului: Potrivit art. 69 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate care genereaza...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum va fi inregistrat in contabilitate impozitul minim pentru firmele mari

    • Finantele au pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordin prin care se stabileste modul in care se vor inregistra in contabilitate anumite impozite. Este vorba despre impozitul minim si impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale. Conform Referatului de Aprobare, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inregistrarea in contabilitate a operatiunilor...» citeste mai departe aici

  • D212 in 2024: Trebuie depusa rectificativa D212 pentru dobanzile incasate in 2023?

    • Administratorul societatii a depus in luna iunie 2023 declaratia D212 pentru dividendele incasate in anul 2023, calculandu-se CASS la valoarea a 24 salarii minime brute. La inceputul acestui an, administratorul a primit de la banca o informare privind dobanzile incasate in cursul anului 2023 pentru depozitele ce le detine la banca. Intrebare: trebuie depusa D212 rectificativa pentru anul 2023, sau dobanzile sunt incadrate in venituri din investitii si sunt cuprinse in valoarea maxima de 24...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016